Arche, een eco-woonproject in Luxemburg, geïnspireerd door de gezelligheid van marinas en met beschermd kapitaal

Brussel, 31 januari 2023. Arche, voorgesteld door Picaroon SA, ten zuiden van Luxemburg stad, is een high-end, ultra-ecologisch residentieel bouwproject gebaseerd op een coliving concept geïnspireerd op de gezelligheid van jachthavens. Investeerders kunnen vanaf vandaag deelnemen aan een fondsenwerving tot 3 miljoen euro op het BeeBonds crowdlending platform. Het doel is om de bouw van 6 grote appartementen met gedeelde woonruimtes mede te financieren, met het oog op verkoop aan één enkele investeerder. Het kapitaal van de investeerders in BeeBonds wordt beschermd door een eerste hypotheek op de grond.

Het Arche-project, geleid door het bedrijf Picaroon SA, is vernieuwend op twee niveaus.

In de eerste plaats wordt een nieuwe manier van samenleven voorgesteld, met 6 grote woongroepen, met 4 tot 5 kamers van ongeveer 25 m² elk met eigen terras en badkamer, waarbij de keuken en de woonkamer (40 m²) worden gedeeld. Daarnaast zijn er gemeenschapsruimtes voor alle bewoners, zoals een grote tuin met bomen en een zwemvijver, een coworkingruimte en een fitnessruimte.

Ten tweede is het gebouw zo ontworpen dat het een minimaal milieueffect heeft en de hoogst mogelijke score behaalt in de Luxemburgse milieu- en energiecertificaten. De gebruikte materialen zijn van biologische oorsprong, met name de houten structuur, en kunnen aan het einde van de levensduur van het gebouw worden gerecycleerd - de verbindingen zijn zo ontworpen dat er geen lijm aan te pas komt en dat ze kunnen worden ontmanteld. Arche moet ook een van de eerste zelfvoorzienende woongebouwen in het Groothertogdom Luxemburg worden. Ongeveer 100 fotovoltaïsche panelen en geothermische energie zullen zorgen voor elektriciteit, verwarming, warm water en airconditioning. Het overschot aan geproduceerde energie zal aan het Luxemburgse net worden geleverd.

"De obligatie-uitgifte van 3 miljoen euro zal worden gebruikt om de eerste fase van de werkzaamheden te financieren en om een banklening van 1,2 miljoen euro, die in 2019 is aangegaan en binnenkort afloopt, terug te betalen. Aangezien de start van de werkzaamheden door de coronacrisis is uitgesteld, heeft Nicolas Erodiades, de leider van het project, ervoor gekozen een beroep te doen op de participatieve financiering van BeeBonds, die perfect aansluit bij de solidariteitsfilosofie van het project. Zoals altijd nemen wij een maximum aan maatregelen om beleggers te beschermen. Wij hebben een eerste hypotheekgarantie op de grond verkregen. Het wordt van kracht bij de terugbetaling van de huidige banklening in februari 2023”, legt Joël Duysan, CEO van BeeBonds, uit.

Er zijn besprekingen aan de gang om het gebouw in het tweede kwartaal van 2023 aan één institutionele belegger te verkopen. De betaling zal naar verwachting in vier termijnen plaatsvinden, afhankelijk van de voortgang van het project.

Geïnspireerd door cruises op zee

Nicolas Erodiades, CEO van Picaroon, die zelf zeiler is en ervaring heeft als organisator van cruises, wilde het project Arche doordrenken met waarden die mensen van de zee delen.

"Als je met een zeilboot een overtocht maakt, moet je zelfvoorzienend zijn in energie en zuinig in middelen; en solidariteit is van nature erg aanwezig omdat je per definitie 'allemaal in hetzelfde schuitje zit'. En als je aankomt in een haven of jachthaven, word je altijd hartelijk ontvangen door degenen die al zijn aangemeerd. Ik wilde deze principes toepassen op de habitat en daarom is het project Arche gebaseerd op samenleven en de gezelligheid van samenwonen, maar ook op energiezelfvoorziening en rationeel gebruik van hulpbronnen", legt hij uit.

De bouwvergunning is afgegeven (in 2019 en verlengd in 2022) en de projectmanager is geselecteerd. De bouw begint in het tweede kwartaal van 2023.

Een gunstige ligging

Het project Arche wordt gebouwd in Bettembourg, een rustig stadje met 10.000 inwoners, zeer dicht bij de nieuwe wijk Cloche d'Or van Luxemburg-stad (10 minuten met de auto, 15 minuten met het openbaar vervoer en 30 minuten met de fiets). De gemeente heeft crèches en vier scholen. Winkels, sportcentra en een bioscoop zijn bereikbaar binnen 10 minuten lopen van de residentie. Bettembourg ligt ook dicht bij de Franse grens en op gelijke afstand van België en Duitsland. Het station ligt op een internationale as en verbindt onder andere Metz en Luxemburg-stad.

Details van de fondsenwerving

Het staat open voor particuliere investeerders en rechtspersonen.

Geïnteresseerde beleggers vinden alle praktische informatie op de website van BeeBonds : www.beebonds.com/projecten/

• Het doel is een maximum van 3 miljoen euro, geleend voor een periode van 2 jaar, met een bruto jaarlijks rendement van 9%.
  • De fondsenwerving zal worden gebruikt voor de financiering van de eerste fase van de werkzaamheden en de terugbetaling van de oorspronkelijke banklening.
  • BeeBonds-investeerders zullen profiteren van een 1e hypotheekgarantie op de grond, na vrijgave van deze garantie door de bank, bij terugbetaling van de huidige banklening in februari 2023.
  • Het toegangsbewijs voor de geldinzameling bedraagt 500 euro.

De projectleider (Emittent)

Picaroon SA, opgericht in 2011 in het Groothertogdom Luxemburg, is actief in de verkoop, aankoop en verhuur van schepen, alsook in de creatie van commerciële, industriële, vastgoed- en financiële projecten.

Het bedrijf is eigendom van en wordt geleid door Nicolas Erodiades, een erkende vastgoedprofessional in het Groothertogdom Luxemburg. Hij heeft 25 jaar ervaring in financiële audit, strategie consulting en project management. Hij heeft met name met succes programma's voor vastgoedontwikkeling en -beheer geleid. Arche is zijn eerste omvangrijke eigen vastgoedproject.

Nicolas Erodiades heeft zich omringd met drie deskundigen om het project te sturen: Xavier Kieken, een vastgoedontwikkelaar met meer dan 40 jaar ervaring, Constantin Erodiades, een bedrijfsdirecteur en strategieadviseur, en Stelli Premaor, voormalig CEO van CIC Nord-Ouest Lille (Handelskamer).

Perscontacten:

Gunther De Backer

Managing Director, Backstage Communication
Sabine Leclercq

Sr PR Consultant, Backstage Communication

Investeerderscontact:

Joël Duysan
CEO, BeeBonds ​

Over BeeBonds

BeeBonds is een door de FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) goedgekeurd alternatief financieringsplatform dat investeerders (natuurlijke of rechtspersonen) rechtstreeks in contact brengt met projecteigenaars die op zoek zijn naar een aanvullende financiering van 500k euro tot 5 miljoen euro in quasi-aandelenkapitaal.

Het ervaren team bestaat uit financiële professionals uit de beurswereld.

Onze toegevoegde waarde is het democratiseren van de toegang tot projecten die gewoonlijk voorbehouden zijn aan professionele beleggers, met dezelfde kwaliteit van analyse. Voor elk gefinancierd project biedt BeeBonds een bijenkorf aan een imker aan; de bijenkorf symboliseert het model van participatieve financiering dat door het platform wordt ondersteund. Rekening houdend met de projecten van 2022 zullen 60 bijenkasten en enkele miljoenen bijen door BeeBonds zijn aangeboden (installatie van de bijenkasten van 2022 komt nog).

www.beebonds.com

Persberichten in je mailbox

Over BeeBonds

BeeBonds is een door de FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) erkend alternatief financieringsplatform dat investeerders (natuurlijke of rechtspersonen) rechtstreeks in contact brengt met projectontwikkelaars die op zoek zijn naar aanvullende financiering van 500k tot 5M€ in quasi-eigen vermogen. Het ervaren team bestaat uit financiële professionals uit de beurswereld.

Onze toegevoegde waarde bestaat erin de toegang tot projecten die gewoonlijk voorbehouden zijn aan professionele beleggers te democratiseren, met dezelfde kwaliteit van analyse.

Voor elk gefinancierd project biedt BeeBonds een bijenkorf aan een imker aan; de bijenkorf symboliseert het participatieve financieringsmodel dat door het platform wordt ondersteund. Rekening houdend met de projecten voor 2021 zullen 40 bijenkasten en 2 400 000 bijen door BeeBonds worden geschonken (de installatie van de bijenkasten voor 2021 komt nog). www.beebonds.com

Vrijwilligerslaan, 19 1160 - Oudergem

www.beebonds.com